Meerijden DiepenveenLogo

 

 

Dit is een gastpagina op deze site.

 

30 km zone in Diepenveen

We hebben in Diepenveen een maximum snelheid zone van 30 km. Dat is hard nodig o.a. omdat daar wekelijks honderden schoolkinderen fietsen. En aangezien jaarlijks in Nederland ruim 2000 kinderen gewond raken in het verkeer is dit een zorgwekkend onderwerp.

Het is ook bekend dat vrijwel niemand zich houdt aan die maximum snelheid. Daarom zijn een aantal bewoners met een stickeractie begonnen. Daarnaast hebben we al enige tijd contact hierover met de gemeente. Resultaat is o.a. dat er op de Oranjelaan een display kwam waarmee geattendeerd werd op overschrijding van de max. snelheid. Die display heeft er gestaan maar was even later ook alweer weg. Commentaar van de gemeente:

"De inzet van display’s, op locaties waar te hard wordt gereden, is vooral bedoeld om hardrijders te attenderen op hun (te hoge) snelheid. Onze inschatting is dat hier een positieve uitwerking van uitgaat. De inzet van de display’s is dus niet bedoeld als “aanvullend” onderzoek met de intentie om het probleem van hardrijden op een andere manier op te lossen. Er wordt op te veel locaties (helaas) te hard gereden en het is voor ons als gemeente niet doenlijk om op al deze probleempunten verkeersmaatregelen te nemen.
 
Naar onze mening zijn op de Oranjelaan, met de aanleg van plateaus op de kruisingen en een smalle rijloper, al voldoende maatregelen genomen om de snelheid van het verkeer te reguleren. Dit blijkt overigens ook uit de meetgegevens; de V85 bedraagt 37 km/h. Dit betekent dat 85% van het verkeer niet harder rijdt dat 37 km/h. Dit is voor dit soort type wegen, met een redelijke hoeveelheid doorgaand verkeer, niet echt een alarmerende score. De overtreders die jij signaleert, en die er ook zeker zijn, is dus een relatief kleine groep, waarvoor waarschijnlijk snelheidremmende maatregelen ook weinig effect zullen hebben."  
 

De gemeente heeft nog geen verdere plannen dus willen we met een burgeractie de druk nog wat opvoeren.

De gemeente zou bijvoorbeeld zelf snelheidsmetingen en verkeerstellingen kunnen doen om na te gaan of de ingekochte gegevens wel kloppen. En over tellingen gesproken; het is duidelijk dat er de laatste jaren heel veel meer (grote) vrachtwagens en landbouw voertuigen door het dorp komen. Dat zal voor een deel door bouwprojecten komen maar die groei was er voor die tijd ook al. Misschien kan dat soort doorgaand verkeer omgeleid worden? Dat zou waarschijnlijk al veel schelen.

Een ander voorstel waardoor de verkeerssituatie aanmerkelijk overzichtelijker zou worden, is het hele dorp tot 30 km zone in te richten. Nu is het zo dat een deel van o.a. de Dorpsstraat, de Wechelerweg en de Oranjelaan niet bij die zone hoort en dat is nogal verwarrend.

Wilt u meer informatie dan kunt u contact opnemen met Pieter Parmentier Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.l

Nieuwsbrieven
 
 
10 september 2020
Deze week had ik overleg met de ‘actiegroep’ Dorpsstraat 30 km (zie het Stentorartikel) waar we ons o.a. afvroegen of Diepenveen niet beter helemaal 30 km zone kan worden en dat dat onze insteek richting Gemeente moet zijn.
 
 
Hoe langer we de situatie in Diepenveen bekijken hoe onduidelijker die 30 km zone voor ons wordt.
Misschien moeten wij en de gemeente maar eens in kaart brengen waar die zone precies is.
Voorbeeld Wechelerweg: het stuk bij Gooiker is 30 km maar het vervolg naar de Oranjelaan niet.
Daarnaast zou het omleiden van doorgaand vrachtverkeer een belangrijke verbetering betekenen. Dus dat zullen we ook maar op de agenda zetten.
 
Met vriendelijke groet,
Pieter Parmentier
Werkgroep Diepenveen 30 km
Wil je helpen de onkosten te dekken dan is een bijdrage op onderstaande rekening heel welkom. 
NL88TRIO 03910 36688 ten name van: E.N.F. (Stichting met KvK nummer 08107503).
 
 
13 september
We hebben een belangrijke medestander erbij in de persoon van Thalia Verkade van De Correspondent. Zij schreef het boek "Het recht van de snelste’ en ondermeer het artikel achter de link onderaan.
En verder zijn we er nu achter dat de gegevens over de rijsnelheden afkomstig zijn van een Nationale Databank https://www.ndw.nu maar niet hoe de zogenaamde ‘datasporen’ van de weggebruikers gemeten worden. Dus het kan best zijn dat lang niet alle snelheden gemeten worden.
Volgens ons is het ongeloofwaardig dat 85% niet harder rijdt dan 37 km, zoals de gemeente stelt. Bovendien moeten we juist bevreesd zijn voor het percentage dat (veel) harder rijdt.
 
 
17 september
Van het NDW kreeg ik onderstaande reactie n.a.v. m’n vraag over de manier waarop vastgesteld wordt dat 85% van de voertuigen niet harder rijdt dan 37 km. Wie het begrijpt/gelooft mag het zeggen.

De V85 wordt berekend met behulp van Floating Car Data (FCD). Deze ontvangen wij op een zeker aggregatieniveau dat het niet meer mogelijk is om informatie terug te leiden tot de hoeveelheid voertuigen. Er is wel een classificatie over de drukte opgenomen op moment van meting, maar dat is te grof om het percentage voertuigen te bepalen, zeker op het detailniveau van een bepaalde plaats.
Voor meer details over de berekening van de V85 uit FCD, verwijzen wij graag naar de volgende rapportage: https://www.ndw.nu/downloaddocument/0ec6a998329ef9dfc77d132c0e4e4465/V85-schatten-uit-FCD_26_2.pdf
 

Dit is de reactie van de gemeente op het bovenstaande:

"Het is en blijft inderdaad een steekproef en hoe drukker de straat hoe nauwkeuriger de uitkomsten. Groot voordeel voor ons is dat we straten met elkaar kunnen vergelijken en dat we veranderingen per maand kunnen signaleren. Het is voor ons niet belangrijk dat we tot achter de komma weten hoe hard er precies wordt gereden. Onze ervaring is ook dat de wegen, waarvan we weten dat er te hard wordt gereden, ook met Via te zien is dat daar de snelheid hoog is.  De politie in heel Nederland gebruikt het zelfde programma voor de inzet van snelheidscontroles. Dus zo slecht zal het heus niet zijn."

 
20 september
Vandaag (zondag) hebben we blijkbaar een motor evenement / toertocht in / door Diepenveen.
Tientallen en misschien zelfs honderd motorrijders komen over de Oranjelaan en niemand houdt zich aan de maximum snelheid.
De automobilisten ook niet maar dat was bekend.

30km

fietsen

 

Stentor 3 september 2020

Schermafbeelding 2020 09 03 om 17.33.01

IMG 4341

 

Remweg